Lytter du til dine kunders behov? – Gør som bedemanden


Hvordan ved du, at din virksomhed yder en service, som tilfredsstiller dine kunders behov og er anbefalelsesværdig? Uanset hvilket produkt du sælger eller hvilken service du yder, så kan du lære af bedemanden. Han lytter nemlig altid til sine kunders behov.

Alle virksomheder yder service til deres kunder. Få gange bliver jeg som kunde positivt overrasket over serviceniveauet. Hvad enten det gælder manglende evner, empati eller et højt arbejdspres hos den enkelte medarbejder, er det som virksomhed afgørende at kunden føler sig hørt, forstået og behandlet med respekt.

Løsningen er simpel: Tænk som en bedemand!

Forklaring: For kort tid siden oplevede jeg et dødsfald i min familie. En del praktiske ting skulle ordnes, og det inkluderede blandt andet hjælp fra en bedemand. Da jeg ringede til bedemanden, blev jeg overrasket: Samtalen bar præg af et oprigtig ønske om at hjælpe, jeg følte mig hørt og jeg blev behandlet med overordentlig respekt. Det var service uden sidestykke.

“Det kan jeg godt forstå, selvfølgelig.”

“Jeg er her for at hjælpe, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at I får den bedste oplevelse.”

“Det er op til dig. Det kommer an på jeres ønsker, og hvornår det passer jer.”

Allerede ved bedemandens telefoniske velkomst vidste jeg, at denne bedemand ville være det rigtige valg. Tonefaldet var afdæmpet og behageligt. Der var en tydelig, afprøvet kronologi i samtalen, som hjalp bedemanden og jeg til at få udvekslet oplysninger og ønsker til bisættelsen. Det var tydeligt, at bedemanden ville give en god oplevelse i en svær situation, og at opkaldet tog udgangspunkt i mine ønsker og den konkrete situation.

I det efterfølgende møde blev det høje serviceniveau fulgt op. Ved starten af mødet slukkede bedemanden sin telefon, låste butikken af og serverede en dampende varm kop kaffe. Nu skulle han lytte til mine behov. Endnu engang mærkede jeg en oprigtig interesse i, at ville hjælpe mig og give en god oplevelse i en svær situation. Som menneske, ikke bare en kunde.

Bedemænd VED og FORSTÅR at:

  • deres kunde står i en svær situation
  • deres kunde ønsker en mindeværdig oplevelse og have “problemet” løst hurtigst muligt
  • bedemanden kun kan give en god oplevelse ved at lytte, støtte og være tillidsfuld i en situation, hvor bedemanden er “eksperten”.

En bedemand kan aldrig:

  • lade prisen være et salgsargument
  • tilbyde en standardløsning
  • skynde sig videre til næste kunde.

Uanset hvilket produkt du sælger eller hvilken service du yder, så kan du lære af bedemanden. Han forstår at enhver kundes behov og situation er unik, og at han må skræddersy sin service til hver enkelt kunde.

Yder du service som en bedemand?


Dette indlæg blev udgivet i Blog. Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Lytter du til dine kunders behov? – Gør som bedemanden

  1. Henning Vinløv-Hansen skriver:

    Når der bliver sat ord på det, jeg gør til dagligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.