5 tips: Sådan skaber du effektfuld markedsføring på ingen tid (Også selvom du er nybegynder)


marketing teis tøgern jensen

Der findes utallige tilgange og modeller til at skabe effektfuld markedsføring. Mange af dem er brugbare evergreens, men der dukker også tilgange op, som ender med at blive døgnfluer. Pas på med ikke at falde for dem: Det er ofte blot gammel vin på nye flasker. (Det må jeg hellere skrive et indlæg om senere).

Meningsdannelse – den glemte faktor i din effektfulde markedsføring

Som mennesker har vi nogle grundlæggende behov, som ikke ændrer sig. Jovist, vores adfærd ændrer sig – især i takt med at teknologier udvikler sig med eksponentiel vækst – men vores grundlæggende behov består. Dét skal du vide, når du udarbejder din strategi, segmenterer målgrupper og udarbejder din markedsføring.

En effektfuld markedsføring skaber en mening hos modtageren. Din markedsføring skal altså aktivere din målgruppes hjerne og få denne til at danne en mening om dit budskab. Det er ikke nok, at samme budskab leveres i ensartet udformning utallige gange – uden at aktivere modtagerens hjerne. (Hvilket mange marketers misforstår, når de ønsker at brande deres virksomhed).

Anvend disse 5 egenskaber

Der er fem egenskaber eller faktorer i meningsdannelse, som er en del af vores menneskelige (din målgruppes) behov: Identitet, enactment, social, ongoing og plausibilitet.

Skaber du markedsføring, der indeholder disse egenskaber/faktorer, har du gode muligheder for at se gode resultater.

Identitet

Effektfuld markedsføring tager udgangspunkt i modtagerens identitet.

Din markedsføring skal bekræfte din målgruppes identitet, eller den identitet målgruppen ønsker at opnå. Det betyder, at budskabet skal matche en dybt segmenteret målgruppe, hvor du gennem grundig forarbejde, har helt styr på deres karakteristika (udarbejd evt. persona). Sløser du med segmenteringen, eller målretter du kun efter demografi, taler du til alle. Og dermed ingen.

Spørg dig selv: Matcher budskabet målgruppens identitet, eller ønskede identitet?

Social

Meningsdannelse sker altid i samvær med andre, eller i selve tanken om hvad andre måtte mene. Det betyder, at budskabet og udformningen heraf, skal være værd at dele, debattere eller grine af. (Det er typisk sex, action, skæv humor eller politiske budskaber, der skaber viralt indhold). Din målgruppe mener, tænker og handler i sociale sammenhænge, eller i tanken om andre mennesker (og hvad de måtte mene).

Spørg dig selv: Gider din målgruppe dele/debattere budskabet med andre på nettet eller IRL?

Enactment

En vigtig faktor i meningsdannelse er enactment. Enactment er, når modtageren af dit budskab er medspiller i markedsføringen og skabelsen af budskabet. Modtageren af din markedsføring skal altså kunne bidrage ved fx at kunne fortolke budskabet, give sin mening til kende, eller kunne sætte sit aftryk på en mulig afstemning eller farve på et kommende produkt.

Spørg dig selv: Kan min målgruppe fortolke videre på budskabet, eller bidrage til skabelsen af produktet?

Ongoing

Meningsdannelse er en fortløbende proces der aldrig stopper. Meningen ændrer og udvikler sig – meningsdannelse accelereres især i samvær med andre (social). Det er svært at påvirke den evigt udviklende meningsdannelse, men det er vigtigt, at du som afsender er opmærksom på, at førstehåndsindtrykket ikke skaber et endegyldigt og fixed image. Derfor skal du løbende kommunikere til din målgruppe og understøtte og udvikle deres mening om din virksomhed eller produkt.

Spørg dig selv: Kommunikerer jeg løbende, og i tilstrækkeligt omfang (frekvens) til at målgruppen husker min virksomhed/produkt?

Plausibilitet

Budskabet skal være plausibelt. Det betyder, at du ikke skal kommunikere for mange informationer og detaljer til målgruppen. Når budskabet er plausibelt, er det præcis nok information til at modtageren forstår budskabet og finder det troværdigt. Således overlades der også plads til, at din målgruppe selv kan skabe mening om din virksomhed eller produkt.

Spørg dig selv: Har jeg for mange informationer i min markedsføring? Bliver min målgruppe overdynget med info, så de bliver handlingslammede, og ikke foretager den ønskede handling?

Over til dig:

Hvad er dine tricks, når du skaber effektfuld markedsføring?


Dette indlæg blev udgivet i Blog. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.